Van Gogh Museum Professional Services

Van Gogh Museum Professional Services

Van Gogh Museum Professional Services, de naam klinkt bijna te afstandelijk als je denkt aan de plek waar emotie huist en de schoonheid die Vincent van Gogh ons heeft nagelaten, kan worden bewonderd. Toch is de nieuwe dienst geen grap, in tegendeel, het Van Gogh Museum probeert met deze services diens expertise te vermarkten. Om precies te zijn, commercieel te verhandelen en wel door de aanwezige kennis aan te bieden aan andere musea, overheden, particuliere instellingen en verzamelaars.


Het museum heeft jarenlange expertise opgebouwd op diverse terreinen, zoals: restauratie van kunstwerken, presentatie, maar ook kennis op het gebied van klimaatbeheersing, belichting, veiligheid en hoe je de bezoekersstromen zoveel mogelijk kunt optimaliseren.

Voor het Van Gogh Museum, dat overigens al vele andere commerciële activiteiten onderneemt, is het vermarkten van deze exclusieve expertise een poging om meer eigen inkomsten binnen te krijgen.

Proefdraaien
Uiteraard springt de organisatie niet zomaar in het diepe. De afgelopen twee jaar heeft het museum onder de naam 'Van Gogh Consultancy' onderzocht of er een markt is voor dit soort diensten. Er zijn toen trainingen gegeven over collectiebeheer een het maken van tentoonstellingen aan museumprofessionals in China. Deze proeven hebben duidelijk gemaakt dat er zeker een behoefte is aan dit soort diensten, waarna het museum besloten heeft om Van Gogh Museum Professional Services op te richten.

Naast het Van Gogh Museum gaat ook het Museum Boijmans in Rotterdam particulieren en instellingen diensten en advies aanbieden. Het is voor musea een nieuwe manier om inkomsten te genereren, zonder daarbij te veel van de eigen identiteit te verliezen. Het Van Gogh Museum lijkt daar in elk geval goed in te slagen.

Bron: Het Financieele Dagblad

 

Reacties

Nog geen reactie
 Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
dinsdag 21 november 2017

Captcha afbeelding